Änglar och demoner

Änglar och demoner bygger på boken med samma namn skriven av författaren Dan Brown och är uppföljaren till Da vinci koden.

Filmen utspelar sig i Vatikanen där påven precis avlidit och de fyra främsta kandidaterna till posten kidnappats. Samtidigt som ett bombhot tillkännages, då en så kallad antimateria har blivit stulen från en stor forskningsanläggning och blivit placerad någonstans i Vatikanstaten. Kaos utbryter och då det verkar vara den religiösa sekten Illuminati som ligger bakom tillkallar Vatikanens säkerhetspolis symbolexperten Robert Langdon (Tom Hanks).

Eftersom jag själv läst boken kan jag tycka att filmen känns väldigt stressig. Det är konstant pågående action från början till slut i filmen. Hade kanske inte varit någon nackdel om det inte var för att filmen kommit att missa mycket av spänningen från boken. De flesta rollfigurerna i filmen känns väldigt neutrala och tråkiga och detta antar jag är för att framhäva historien så mycket som möjligt. Man får ingen direkt uppfattning av någon av karaktärerna och det kan jag sakna eftersom det på sitt sätt är väsentligt för historien. Här framhävs de precis så mycket att historien förs framåt med ingenting mer. Positivt är dock att trots en invecklad story och problematik i att finna lösningarna hänger man ändå med bra som åskådare till filmen. De olika problemen förklaras på ett förstårligt sätt.

Rollfördelningen tycker jag är riktigt bra. I huvudrollen har vi Tom Hanks som passar perfekt. Han ser verkligen ut som en grådaskig, aningens översmart professor. Roligt för oss svenskar är att Stellan Skarsgård är med som chef över schweizergardet. Rollen är stor, men karaktären ytterst tråkig så hade man inte vetat vem han var hade man knappast ens noterat honom. Tredje stora rollen innehar Ewan McGregor och som en ängslig präst gjorde han en trovärdig och bra prestation.

Tycker absolut att detta är en sevärd film. Den är bättre och mer välgjord än Da Vinci koden. Har en välberättad, påkostad och fängslande berättelse som är snyggt filmad. Något trista karaktärer, men skådespelarna gör riktiga kanonjobb med att gestalta dem på bästa sätt. Det är som jag skrev, inte karaktärerna utan berättelsen som är det väsentliga här.



Änglar och demoner får 3 poäng (thriller)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Se där ja! Ser ju riktigt bra ut ju =)

2009-05-25 @ 20:18:59
URL: http://jtp.nu
Postat av: Hanna

Thanks =) Känner att jag inte kommer recensera filmer jag inte tycker är okej här. Så betygskalan känns passande. Tips är dock alltid välkomna!

2009-05-26 @ 00:36:35
URL: http://bjanca.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nähe du. Boken Änglar och demoner kom före Da Vinci-koden, men filmen gjordes efter.

2009-06-22 @ 00:04:25
Postat av: Hanna

Jo det vet jag ler men uppföljaren till filmen får man väl ändå påstå att det är. Även om böckerna skrevs i annan ordning.

2009-07-06 @ 17:32:09
URL: http://bjanca.blogg.se/

Kommentera Bjancas inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Prata på:

Trackback
RSS 2.0